Leiding geven is niets doen
´Ik heb vandaag helemaal niets gedaan´. Ik kijk mijn vriend met één opgetrokken wenkbrauw aan. ´Hoezo?´ vraag ik licht verbaasd, met een vleugje boosheid en toch ook wat irritatie. Ik bedoel; we zijn aan het verhuizen en meneer doet niets!
Op het moment van dit gesprek zijn alle mensen die ons hebben geholpen vandaag net naar huis, wij ruimen samen de laatste dingen op.. ‘Ik heb alleen maar rondleidingen gegeven, werkzaamheden voorbereidt, taken uitgedeeld en heen en weer gereden naar de bouwmarkt voor spullen waar we van tevoren niet over hadden nagedacht.’
Ik denk na over mijn bijdrage vandaag. Het enige noemenswaardige waar ik op kom is afplakken in de ruimtes waar geschilderd moest worden. Ook heb ik de lunch, de borrelhapjes en het bier voor na afloop verzorgd. Ook niet echt zaken waar je nu nog veel resultaat van ziet. Het tape moet er bovendien nog af. Ik besluit dan ook om verder maar niet boos te worden of geïrriteerd te blijven en mijn bijdrage verder maar niet te benoemen.
Stel dat we deze zaken niet gedaan hadden. Dat mijn vriend boven aan de gang was gegaan met het vastmaken van de gipsplaten. Dat ik was gaan schilderen in de slaapkamer, om vervolgens verder te gaan in de keuken. Wat als jij ons dan was komen helpen? Je zou aankomen op een plek waar je nog nooit eerder was geweest. Je zou ons moeten zoeken, vervolgens moeten gaan kijken wat je kunt doen, gokken dat dit het juiste is en er op hopen dat het juiste materiaal aanwezig is. Ik kan me voorstellen dat je dit een ongeorganiseerde bende zou vinden.
Ik geef regelmatig trainingen en voer gesprekken met mensen die nog maar net leiding geven. Zij komen vaak van de werkvloer en zijn gewend om aan te pakken. Als leidinggevende hebben zij het idee dat zij ‘niets doen’. In mijn ogen is leiding geven het faciliteren van werkzaamheden, zorgen voor tevredenheid en motivatie, mensen inzetten op kwaliteiten en zorgen voor een goede werksfeer binnen het team. Ook mensen beter laten presteren valt hieronder, net als het stimuleren van eigen initiatief.
Als ik dit vertaal naar ‘onze bijdragen’, dan gaven wij leiding. Mijn vriend heeft werkzaamheden voorbereidt, enthousiast verteld over onze woonplek, taken verdeeld over de mensen en daarbij bedacht wie wat leuk zou vinden en wie waar goed in zou zijn. Door ruimten af te plakken, heb ik er voor gezorgd dat mensen hun taken af konden maken, ook heb ik de gezelligheid achteraf gefaciliteerd. En doordat niet mijn vriend, maar zijn broer aan de gang is gegaan met de gipsplaten, ziet het er nu netter uit dan we voor ogen hadden. In die zin hebben we er veel voordeel van dat zijn broer zijn kwaliteiten kon laten zien en dat we hem die vrijheid hebben gegeven. Dit zal ik echter maar niet heel direct naar mijn vriend benoemen.
Hoewel het misschien voelt als niets doen, denk ik: ‘Je moet het maar kunnen, dat niets doen.’ Benieuwd hoe je goed leiding kan geven aan jouw team? Stuur me een bericht of laat iets achter in bij de opmerkingen en ik neem contact met je op!